چهارشنبه , ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
بازگشت به صفحه اصلی سایت

نظر سنجی

به نظر شما بهترین خدمات کارت اشتراک سی وی کارت چیست؟
خدمات تعمیرگاهی
خدمات امداد خودرو
خدمت بیمه ای
خدمات تخصصی خودرو
خدمات کارواش
خدمات رفاهی و مشاورهای

سی وی کارت ( Cv Card ) اولین کارت خدمات خودرویی مشترک در کلیه بخشهای خدمات خودرویی اعم از خدمات تخصصی ، خدمات بیمه ای، خدمات امداد و ... آمادگی خدمت رسانی به مشترکین خود را اعلام میدارد


مزدا 3

مزدا 3



این خودرو تاکنون ۳ بار در لیست ۱۰ خودروی برتر اروپا قرار گرفته است و بارها توجه عموم را از نظر قیمت و کیفیت به خود جلب کرده خودرویی خانوادگی و در عین حال قدرتمند و زیبا، استایل و پلت فرم بدنه ی مزدا ۳ بر اساس خودروی به نام MX-Sportif بنا شده که از دوران بسیار خوبی برخوردار بود، این خودرو در سال ۲۰۰۴ بین مردم بسیار خوب مطرح شد و هم اکنون در سه مدل سدان، صندوق دار و هاچ بک تولید می شود.

مزدا بارها تحت طراحی های مختلف قرار گرفت و با چهره های متفاوتی ظاهر شد، طراحی جلو پنجره مشبک، بدنه ی محکم تر، طراحی جدید سپر جلو، مه شکن های مربعی شکل، LEDهای رنگی ترکیبی در قسمت عقب، تودوزی داخلی که اخیرا به رنگ طوسی نیز دیده می شود و کنسول راه راه در مدل های جدید مزدا ۳ و غیره از جمله تحولات مدل این خودرو در قیاس مدل های قبلی است. نام دیگر مزدا ۳ زوم زوم است که در بهمن خودرو این نام را بهتر می شناسند. در اروپا این اصطلاح به خدمات پس از فروش تویوتا نسبت داده می شود که نشانگر مشتری سالاری خودرو است.

مزدا۳ نمونه ای شاخص در خودروهای کامپکت و اسپرت کلاس C است. خودرویی مناسب خانواده که نمای زیبای ظاهر آن و قابلیت های خاص این خودرو جلوه های گوناگونی در آن ایجاد نموده است.
صنعت الکترونیک نیز در طراحی این خودرو گامی بلند برداشته و وجه تمایز بسیاری در مقایسه با محصولات قدیم مزدا و حتی دیگر خودروهای موجود در این کلاس ایجاد نموده است. لذا این خودرو توانایی ایجاد رقابت بسیار خوب و نزدیک با بهترین خودروهای مشابه روز دنیا را دارد.
فرم ظاهری مزدا ۳ با شکل عضلانی آن و خطوط هجومی، یک حالت جسورانه را در طراحی دینامیکی ایجاد می نماید و در نمای داخلی خودرو نیز مزدا رویکرد تازه ای را به نمایش گذاشته است.
سهولت استفاده از تجهیزات داخلی آن به خاطر سلیقه، ظرافت و زیبایی مزدا می باشد. این نمای داخلی با خصوصیات خاص خود احساس رضایت و خرسندی تمام حواس پنجگانه راننده و سرنشینان را به ارمغان می آورد.
طول این خودرو ۴٫۵، عرض آن ۱٫۷۵ و ارتفاعش ۱٫۴۶ متر است وزن آن ۱۳۴۰ کیلوگرم بوده و بر روی تایر رادیال ۱۶اینج با فاق ۵۵ و با سطح مقطع ۲۰۵ میلیمتر حرکت می کند. چهره ای جذاب دارد و به حالت اسپورت جذاب تر هم می شود میل تهاجم خوبی در چهره دارد و خوش اندام به نظر می آید و رانندگی راحت و کم دردسری دارد. اما گاهی که از جاده خارج می شوید سطح زمین ناهموار می شود صدای جاده براحتی شنیده می شود. مصرف شهری این خودرو ۷/۱۰ و در جاده ۷/۹ لیتر در صد کیلومتر است که به شتاب و حرکتش می ارزد.
از تجهیزات رفاهی می توان به کیسه هوای راننده، سرنشین، کیسه جانبی و پرده ای که در کل ۶ ایربگ خواهد شد و سیستم های پایداری ترمز ABS-EBD به ترمز دیسکی در جلو و عقب از نوع خنک شونده اشاره کرد همچنین سیستم های امنیتی قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، فرمان هیدروالکتریکی با قابلیت تنظیم در ۴ جهت و در تیپ ۲و۳، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان روکش چرمی فرمان از دیگر تجهیزات این خودرو به شمار می رود.
صندلی و فرمان قابل تنظیم در این خودرو باعث شده تا راننده با هر جثه و وزنی بتواند به راحتی در موقعیت ایده آل رانندگی قرار گیرد. فضای زیادی با سلیقه های خاص برای افراد و نگهداری وسائل برای شما ایجاد شده است. ظرفیت بار صندوق عقب مزدا ۳ را به راحتی به یک اسب بارکش تشریفات تبدیل نموده است.
در نگاه بهتر، زیبایی های عملکرد مزدا ۳ ترکیبی از طراحی زیبا با استفاده آسان که به سادگی به چشم می آید و لذت فراوان را برای رانندگی با آن ایجاد می نماید.

مشخصات فنی مزدا ۳:
مزدا ۳ از موتور LFX که یکی از موفق ترین موتورهای آزمایش شده تولید مزدا می باشد بهره می برد، این موتور ۴سیلندر است و حجمی معادل ۱۹۹۹ سی سی یا ۲٫۰ لیتر دارد، حداکثر قدرت این موتور ۱۴۸ اسب بخار می باشد که در نوع خودش کم نظیر است و در این کلاس یک پدیده به شمار می آید.
حداکثر گشتاور این خودرو ۱۸۷ نیوتن، معادل ۴۰۰۰rpm می باشد، بنزین مصرفی این موتور بدون سرب با عدد اکتان ۹۵ است و باکی با ظرفیت ۵۵ لیتر بنزین دارد.
مزدا ۳ از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته اتوماتیک با کنترل الکترونیکی بهره می برد و مجهز به سیستم شیفترونیک است که راننده می تواند زمان تعویض دنده را خود انتخاب کند.

ضریب اطمینان و امنیت:
یکی از نکات منفی این خودرو مزدا ۳ عدم اطمینان و امنیت در تصادفات است که نتایج شرکت در تست های امنیتی بین المللی گواه بر این مدعاست، این خودرو در تست ضربه به کناره ها و جلوی خودرو با ماکزیمم سرعت نمره ی قابل توجهی کسب ننموده و گویا از نظر امنیت خودرو زیاد مطمئنی به نظر نمی رسد.

مشخصات عمومی و امکانات مزدا ۳:
از جمله تجهیزات این خودرو می توان ب
۱- فرمان الکترو-هیدرولیک
۲-کیسه هوا (جلو ، جانبی ، پرده ای
۳- سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک
۴- شیشه بالابر برقی ۴ درب
۵- نشانگر دمای داخل و بیرون
۶- مه شکن جلو عقب
چراغ های جلو هالوژنی با قابلیت تنظیم ارتفاع – مه شکن جلو و عقب
چراغ ها ی اتوماتیک (Auto light) و قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو
۷- ساعت دیجیتال
۸- تنظیم ارتفاع صندلی راننده
۹- آینه جانبی برقی با گرم کن
۱۰- کیلومترشمار اسپورت (سفیدرنگ)
۱۱- قفل مرکزی و ریموت
۱۲- فرمان قابل تنظیم ۴ جهت
۱۳ – سوییچ با قابلیت جمع شوندگی
۱۴- کنترل سیستم پخش بر روی فرمان
۱۵- سیستم قفل دوبله
۱۶- چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
۱۷- سانروف

مشخصات تیپ های مزدا ۳:
مزدا ۳ سدان در ایران متشکل از ۳ تیپ می باشد که مشخصات این سه تیپ از نظر فنی با یکدیگر یکسان می باشد ولی از نظر برخی امکانات رفاهی با هم متفاوتند:
تیپ ۱ : دسته دنده ی PVC، فرمان پلی اورتان و رادیو پخش کاست و سی دی
تیپ۲ : دسته دنده چرمی، فرمان با روکش چرمی، رادیو پخش سی دی به همراه CD CHANGER دارای گرم صندلی و سقف شیشه ای سانروف
تیپ۳ : دسته دنده چرمی، فرمان با روکش چرمی، رادیو پخش سی دی به همراه CD CHANGER دارای گرم صندلی و سقف شیشه ای سانروف، برف پاک کن اتوماتیک با حسگر باران، سپر عقب و جلو ضدضربه

حفظ محیط زیست
این خودرو مطابق با آزمون های دقیق استاندارد آلایندگی جهانی Euro IV بوده و با توجه به افزایش نسبت تراکم و کنترل الکترونیکی دریچه گاز و به حداقل رساندن اتصالات مکانیکی، بازدهی سوخت را افزایش داده است و همچنین شرکت مزدا استفاده از مواد قابل بازیافت را برای به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست در مزدا ۳ به حداکثر رسانده است.
سیستم های جدید بکار رفته در مزدا ۳
برای رسیدن مزدا ۳ به شرایط پایداری، ایمنی، توان و دیگر قابلیت های فنی، سیستم های جدیدی در قسمت های مختلف خودرو طراحی گردیده که به صورت خلاصه به شرح کلیات آن می پردازیم.

سوپاپ کنترل جریان گردابی(TSCV)
سوپاپ (TSCV) که در داخل منیفولد ورودی هوا تعبیه گردیده است جریان های گردابی و آشفته را برای بهبود اختلاط سوخت و هوا و افزایش پایداری احتراق موتور را کنترل می نماید.

سیستم سوپاپ های زمان متغییر(VVT)
سیستم (VVT)، دائما زمان باز و بسته شدن سوپاپ هوا را به تناسب دور موتور و میزان هوای ورودی به موتور برای افزایش توان و بازدهی بیشتر سوخت تغییر می دهد.

سیستم منیفولد ورودی متغییر(VIS)
سیستم منیفولد متغییر(VIS) طول منیفولد ورودی هوا را به وسیله باز کردن یک سوپاپ در دور موتور (۴۵۰۰RPM) برای بهینه سازی و بازدهی هوای ورودی و تقویت گشتاور موتور، کنترل می نماید.

زنجیر موتور بدون صدا یا سفت کن هیدرولیکی
سفت کن زنجیر تایمینگ، تاثیر بسزایی در کاهش طول زمان تعمیرات موتور ایجاد می نماید. با توجه به اینکه در هنگام کار، میزان انتقال صدا به داخل کابین خودرو نیز کاهش می یابد.

تعلیق جلوی مک فرسون
مجموعه یک سیستم با پایه های لاستیکی چهار نقطه ای برای خنثی نمودن نیروهای وارده به آن و قابلیت مناسب هندلینگ و جلوگیری از ایجاد سر و صدا و لرزش در قسمت جلوی خودرو طراحی گردیده است.

تعلیق عقب Multi-Link
طراحی تعلیق عقب با فنر لوله ایی با فرم منحنی خاص و کمک فنرهای کاملا عمودی و مستقل برای به حداقل رساندن اشغال فضای داخلی خودرو و بدون تاثیر در کاهش هندلینگ خودرو شکل گرفته است.

نمایشگرها
اتصالات مفهومی، روشنایی جدیدی در داخل نمایشگرها، برای نمایش عملکرد قسمت های مختلف و بهبود دید ایجاد نموده است

ساختار جذب تصادفات بدنه
سیستم پیشرفته جذب و تقسیم نیرو ناشی از تصادفات در اطراف یک ساختار سه گانه H شکل که در مقابل تغییر شکل ناشی از برخورد، با یک روش مناسب مقاومت می نماید، طراحی گردیده و نیروی حاصل از تصادفات را از کابین خودرو دور نگه می دارد.

ستون های صلیبی
یک ستون صلیبی مستحکم با دیواره های جانبی، برای تقویت بیشتر کابین خودرو و جلو گیری از حرکت لولاهای ستون به سمت بیرون در موقع تصادفات از جلو طراحی گردیده است.

سیستم ترمز ضد قفل(ABS)
این سیستم هنگام ترمز ناگهانی از قفل کردن چرخ ها برای کمک و کنترل پایداری خودرو، جلوگیری می نماید. منطق کنترل، استفاده بهینه از حداکثر پتانسیل نیروی ترمز می باشد.

پدال ترمز شکننده و ستون فرمان جمع شونده
پدال ترمز شکننده دارای ساختار خاصی بوده که در هنگام تصادف از سمت جلو در هم فرو رفته و از برخورد با پای راننده و رسیدن آسیب جدی به پا جلو گیری می نماید. ستون فرمان مزدا ۳ به صورت افقی جمع شده و میزان آسیب به قسمت های سر و سینه را به حداقل می رساند.

سیستم تقسیم نیروی ترمز(EBD)
ABS مخفف antilock brake system که از قفل کردن و سر خوردن چرخها در سطوح لغزنده جلوگیری می کند. سیستم ترمز EBD electronic brake-force distribution کنترل کننده سیستم ABS در هر چرخ به طور جداگانه است به عبارتی یک ترمز ABS هوشمند است که در هر چرخ به طور مجزا عمل می کند و سیستم ESP electronic stability program کنترل تعادل خودرو به هنگام ترمز گیری است به طوریکه با ترمز گیری یک چرخ در پیچها به فرمان پذیری خودرو کمک میکند تا خودرو در مسیر مستقیم فرمان حرکت کند و سیستم TCS traction control system dh یا سیستم آنتی پاتیناژ که از سر خوردن چرخ های در هنگام حرکت جلوگیری می کند و یکی از سیستمهای عامل و زیر مجموعه ESP است.

کمربند پیش کشنده و محدود کننده بار
زمانی که برخورد و تصادف شدیدی برای خودرو اتفاق می افتد برای جلو گیری از آسیب جدی در صندلی های جلو، کمربندهای ایمنی سریعا جمع شده و باعث چسبیدن سرنشین به صندلی در لحظه برخورد می شود. بعد از عمل نمودن پیش کشنده، سیستم محدود کننده شروع به فعالیت نموده و کمربند را با توجه به نیروی وارد آمده به سرنشین شل می نماید و از وارد آوردن فشار زیاد به اندام سرنشین جلو و راننده جلوگیری می نماید.

سیستم کنترل دمای محیط اتوماتیک
این سیستم با اندازه گیری دمای محیط (بیرون از خودرو) و اندازه گیری دمای داخل کابین و همچنین میزان تشعشع آفتاب، به صورت اتوماتیک جریان هوا، وضعیت دریچه ها و دمای داخل کابین را کنترل می کند.

به نکات زیر توجه کنید:
روغن گیربکس اتومات باید هر ۵۰۰۰ km بازدید و بررسی شود و تا فاصله ۳۵ هزار کیلومتر تعویض شود.
سعی شود از روغن پیشنهادی این خودرو استفاده شود و در هر ۵ هزار کیلومتر تعویض شود.
توجه کنید موتور این خودرو موتور پر فشار بوده و استهلاک روغن بالاتر است و طبیعتا عدم دقت و هرگونه خطا ناشی از بی کیفیتی روغن با خسارتی نه چندان کم روبه رو خواهد بود. روغن مصرفی این خودور بهتر است روغنی از گروه کیفی API SL باشد. یادآور می شود SL نشانده کیفیت روغن است که بر روی جعبه حک شده است. هرگونه تاخیر در تعویض روغن باعث ایجاد مواد لجنی و عدم انجام روغنکاری مناسب و در نتیجه یاتاقان زدن موتور خواهد شد.
به یاد داشته باشید دوغی یا شیری شدن رنگ روغن موتور بخار سفید از اگزوز در حالت گرم بودن موتور نشان دهنده ترکیب شدن آب با روغن است.
فیلترهوا موتور وهوای کابین و فیلتر روغن موتور با هر تعویض روغن باید تعویض شود.
عدم تعویض به روغن موتور موجب لجنی شدن قطعات وعدم روغن کاری صحیح خواهد شد.

سیستم خنک کاری:
سیستم خنک کاری موتور این دو خودرو بر اساس گردش آب صورت می گیرد. مایع ضد یخ به طور چهار فصل استفاده می شود. ضدیخ ماده ای از جنس اتیلن گلیکول است که علاوه بر ضدیخ بودن نقطه جوش را افزایش داده و از رسوب و زنگ زدگی موتور جلوگیری می کند.
مقدار آب و مایع خنک کننده را در منبع انبساط یا مخزن کمکی آب coolant بازدید کنید این مخزن به واسطه یک شلنگ به رادیاتور متصل است.
درب رادیاتور را در مواقعی که موتور گرم است باز نکنید.
فن سیستم خنک کننده در این خودرو در دو مرحله تند و کند فعال است. هیچگاه هنگامی که موتور را خاموش می کنید و فن ها روشن می مانند موتور را خاموش رها نکنید.
ترموستات این خودرو ۹۲ درجه است و فیوز ۶۰ آمپری فن سیستم خنک کاری کنار گلگیر در محفظه ای کوچک قرار دارد هنگام کار نکردن فن ها این فیوز را بازدید کنید
هنگام افزایش حرارت موتور سلامت تسمه، درب رادیاتور و وضعیت فن را بازدید کنید.
گردش هوا در موتور و صدای فن، عدم رویت بخار از زیر درب موتور و خیس نبودن اطراف رادیاتور و روشن نبودن چراغ قرمز باطری، سالم بودن تسمه و در نتیجه سلامتی سیستم خنک کننده را نشان میدهد.
پارگی تسمه در این خودرو موجب از کارافتادن پمپ هیدرولیک و سفت شدن فرمان و روشن شدن چراغ باطری روی داشبورد می شود؛ در این حالت بهتر است بخاریهای خودرو را روشن کرده و مصرف کننده های برقی را خاموش کنید و خودرو را قبل از جوش آوردن به اولین تعمیرگاه برسانید. فرمان در این حالت سفت بوده ولی با دقت بیشتر می توان از ان استفاده کرد.

سیستم سوخت رسانی:
سیستم سوخت رسانی این خودرو ان‍ژکتوری مالتی پلکس مجهز به واحد کنترل الکترونیکی با سنسورها و عملگرهای مختلف است. سیستم مالتی پلکس یک شبکه هوشمند از ارتباط بخشها و ECU های مهم خودرو در یک واحد مرکزی است. به عبارتی واحد کنترل الکترونیکی هر بخش مثل موتور یا گیربکس یا ترمز اطلاعات مربوط به بخش خود را به یک کامپیوتر مرکزی به نام BSI انتقال می دهد و کامپیوتر سرور و اصلی نیز با کسب اطلاعات از بخشهای مختلف و تحلیل مناسب دستور و رفتار مناسب را ایجاد می کند مثلا با افزایش سرعت در یک روز بارانی برف پاکن با تعریف سنسور شروع به کار کرده و چراغها مه شکن روشن می شود.

تجهیزات سیستم سوخت رسانی و ان‍ژکتوری این موتورها فرقی با سیستم های داخلی به لحاظ کمی ندارد ولی در کیفیت و محل نصب تجهیزات از جمله سنسورهای اکسیژ‍ن، دمای هوای ورودی، فشار هوای منیفولد و زوایای پاشش ان‍ژکتور تغییراتی وجود دارد. حساسیت سنسورها در ارسال اطلاعات بگونه ایست که تاثیر زیادی در کارکرد موتور دارد، به طور مثال گرفتگی فیلتر هوا و عدم ورود صحصیح هوا بر روی سنسور ATS یا سنسور دمای هوای وردی موجب ارسال غلط اطلاعات و در نتیجه پاشش نامناسب و شاید خاموش شدن ناگهانی خودرو شود.
بنابراین سرویس های به موقع می تواند در کارکرد صحیح خودرو تاثیر خوبی داشته باشد.
شستشوی دریچه گاز و ان‍ژکتورها، سرویس فیلتر هوا و تعویض صافی بنزین و شمع ها تاثیر خوبی در کارکرد خودرو خواهد داشت.
فیلتر هوای این خودرو باید هنگام هر تعویض روغن در فاصله پیشنهادی یعنی ۵ هزار کیلومتر تعویض شود شستشوی دریچه گاز و انژکتورها در فاصله ۲۰ هزار کیلومتر پیشنهاد می شود.
صافی بنزین نیز بهتر است در فاصله ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا باعث افزایش مصرف و کاهش قدرت موتور و در نتیجه سوختن پمپ بنزین نشود.
شمع این خودرو تا ۴۵ هزار کیلوتر کار می کند. شمع وظیفه مهمی را در خودرو بر عهده دارد بطوریکه با افزایش عمر و درست کار نکردن موتور و کامل نسوختن سوخت از علائم ظاهری آن خواهد بود وعلاوه بر افزایش مصرف سوخت و آلودگی راندمان و کارایی موتور نیز کم می شود.
به طور دوره ای از بنزین سوپر استفاده شود و سرویسهای دوره ای شستشوی موتور و دریچه گاز صورت گیرد. بنزین سوپر با اکتان استاندارد در بهتر سوختن ان در موتور تاثیر دارد، که به طول عمر و شرایط فیزیکی بهتر موتور کمک می کند. اکتان یا عدم تمایل سوخت به سوختن طبق استاندارد اروپایی اکتان ۹۵ است که این رتبه و کیفیت وابسته به نوع روش تولید بنزین و پلیمریزاسیون نفت است که با کاهش این عدد، کیفیت بنزین نیز کمتر می شود.
چراغ چک انژ‍کتور در داشبورد از کد خطای تجهیزات انژکتور روشن می شود ولی گاهی این چراغ از خطای ساده مثل شستشوی موتور و زود استارت زدن آن ایجاد می شود، جدا کردن سوکت ها واتصالات هنگام روشن بودنموتور، شل بودن سر باطری، قطعی اتصالات یا شل شدن اتصال و خیس شدن ECU باعه روشن شدن چک می شود.

علائم داشبورد
از جمله چراغهای قرمز رومشن شده در داشبورد می توان به چراغ قرمز اشاره کرد
درخودروهای انژکتوری معمولا قبل از استارت زدن ۳تا ۴ ثانیه مکث می کنیم در این فاصله صدای پمپ بنزین قطع می شود این نکته باعث راحت تر روشن شدن موتور خواهد شد ، انژکتور به معنی تزریق وپاشش است ویکی از نیازهای ابتدایی این پاشش فشار مناسب در ریل سوخت است تا با باز شدن انژکتور سوخت تزریق شود بنابراین این زمان فرصت خوبی برای پر شدن کانال سوخت خواهد بود ولی پمپ بنزین دارای یک سوپاپ یک طرفه برای نگه داشتن پیش فشار در ریل سوخت است تا این نکته جدی را بر طرف کند اما دلیل اصلی این پیشنهاد به صورت الکتریکی دیده می شود مکانیزم خودروی انژکتور مثل یک کامپیوتر یا موبایل دارای بر نامه الکگریتمی و حافظه است که باید در زمان چه کم بیدار شود بنابراین مکث چند ثانیه ما فرصت هوشیاری موتور از اطلاعات محیط است تا موتور درست روشن شود
داشبورد:
صفحه نمایش داشبورد برای اطلاع رسانی به راننده از علائم نوری و نمایشی استفاده می کند. از علائم نوری چراغهای قرمز، زرد و سبز رنگ دیده میشوند. از جمله چراغ های قرمز رنگ روغن موتور شارژ باطری ترمز دستی ایربک که وضعیت خطر را نشان میدهند.
چراغ روغن موتور:
چراغ قرمز روغن موتور به شکل یک روغن دان بوده و بسیار مهم است با باز کردن سوئیچ روشن ولی به محض استارت زدن خاموش شود. دقت کنید اگر این چراغ دیر خاموش شود روغن موتور شما خراب است و یا شمع روغن به عبارتی سنسور روغن مشکل دارد که باید بازدید شود. با روشن شدن این چراغ و عدم توجه به آن خاطره زیاد خوبی نخواهید داشت. حتی اگر ۲۰ متر با چراغ روغن موتور حرکت کنید اشتباه بزرگی را انجام داده اید. با روشن شدن این چراغ به کناری بروید در سطح صافی قرار بگیرید و موتور را خاموش کنید گیج یا شاخص روغن را بیرون آورده و پاک کنید مجدد در غلاف قرارداده و دوباره خارج کنید. روغن نباید از خط پایین روی گیج کمتر باشد. اگر کم است روغنی تهیه کرده و به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید و در صورت وجود روغن بیش از خط پایین گیج را قرارداده و استارت بزنید و کمی گاز بدهید دوباره گیج را خارج کنید اگر ساق گیج روغنی شد سیستم گردش روغن نیز فعال است به حرکت ادامه دهید و باز در اولین تعمیرگاه توقف کنید.
چراغ باطری:
چراغ قرمز باطری که به شکل باطری روی صفحه نمایش داشبورد روشن می شود نشاندهنده شارژ نشدن باطری یا به عبارتی از کار افتادن دینام است. همانطور که میدانید دینام یا آلترناتور وظیفه تولید و تامین برق مورد نیاز خودرو را دارد، این چراغ در ابتدای روشن شدن موتور روشن است و بعد از چند ثانیه که باطری توسط دینام شارژ شد، خاموش می شود بنابراین روشن شدن این چراغ به دلیل از کارافتادن دینام است که در این شرایط احتمال پارگی تسمه شارژ وجود دارد که در این صورت باید تسمه را تعویض کرد. اما اگر این چراغ در دور پایین مثل ترافیک روشن می شود ولی با گاز دادن مجدد خاموش می شود به علت تمام شدن ذغال دینام است واگر صدای جیغ تسمه با گاز دادن شنیده می شود خطا از شل بودن تسمه است و اگر با ترمز گرفتن این چراغ ضعیف روشن می شود اتصالات و سر سوکت پشت دینام باید تمیز شود. خرابی آفتامات و سوختگی کلکتور دینام نیز در داخل دینام باعث روشن شدن این چراغ می شود.
پارگی تسمه ها:
رفتار پارگی تسمه در خودروها به دو شکل است
اگر تسمه از نوع قدیمی و طنابی شکل باشد خودروهایی مثل پراید ریو روا و قدیمی ترها پارگی تسمه موجب از کار افتادن همزمان دینام و واتر پمپ و یا از کارافتادن فرمان هیدرولیک و کمپرسور کولر می شود با پاره شدن تسمه دینام چراغ قرمز باطری سریع روشن می شود در این حالت به علت از کار افتادن واتر پمپ آمپر آب نیز بالا می رود که باید قبل از جوش آوردن تسمه به سرعت تعویض شود.
برای تعویض این تسمه باید پایه دینام را توسط یک آچار ۱۲ شل کرد و دینام را بالا کشید و با قراردادن تسمه در شیار پولی ها دینام را به سمت پایین هل داد و پیچ را سفت کرد دقت کنید خلاصی این تسمه باید ۱ cm باشد چون بعضی وقتها در جاده با نداشتن تسمه می توان از طناب و کش و جوراب استفاده کرد.
اما در خودروهای امروزی و جدید از یک تسمه برای ارتباط دینام پمپ هیدرولیک فرمان و کولر با موتور استفاده می شود و واتر پمپ از طریق تسمه تایم با موتور درگیر است این تسمه ها به علت شکل فیزیکی دیرتر پاره شود با پارگی تسمه همزمان فرمان سفت شده کولر از کار خواهد افتاد و چراغ باطری نیز روشن شود ولی موتور دیرتر جوش می اورد. در این حالت به علت از کار افتادن دینام و نبود برق کافی برای فن سیستم خنک کاری آمپر آب بالا می رود در این حالت پیشنهاد می شود تجهیزات برقی پر مصرف مثل چراغ بزرگ کولر سیستم صوتی و غیره را خاموش کرده و بخاری را روشن کنید تا باطری خالی نشود تا به اولین تعمیر گاه برسید.

تسمه تایم:
اما تسمه دوم که دیده نمی شود تسمه تایم بوده و چون دیده نمیشود بهتر است برای تعویض آن به کیلومتر خودرو توجه کرد. در خودروی پراید عمر این تسمه ۶۰۰۰۰ کیلومتر ولی در پژو تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر هم میشود استفاده کرد و حتما باید در زمان خود تعویض شود. عدم تعویض به موقع و پاره شدن این تسمه موجب خاموشی موتور و در سرعتهای بالا به آسیب سوپاپ ها و پیستون شود. بخصوص در خودرو هایی مثل سمند و پژو ، شتاب زیاد معکوس کشیدن و خودرو را با دنده روشن کردن از دلایل پارگی این تسمه ست.

باطری ها:
باطری یک خازن شیمیایی است که از واکنش صفحات پراکسید سرب با اسید سولفوریک رقیق شده برق ابتدایی خودرو را تولید میکند و بعد از روشن شدن موتور توسط دینام یا الترناتور شارژ می شود. دینام بواسطه تسمه به موتور متصل شده و هنگام روشن بودن موتور برق مورد نیاز خودرو و شارژ باطری را تامین میکند.
باطری از ۶ خانه ۲ ولتی جدا از هم ساخته می شود که در مجموع ۱۲ ولتی برق تولید می کند و هرخانه باطری دربی دارد که برای کنترل آب باطری ست اگر آن را بازکنیم آب اسید باید ۱CM بالاتر از صفحات باشد توجه کنید کمبود آب باعث خشک شدن صفحات و ریختن آن به کف باطری می شود. آب باطری ترکیب ۲۷ درصدی از اسید سولفوریک با ۷۳ آب مقطر است که توسط افراد مجرب ترکیب میشود آب باطری را هر ماه روز بررسی کنید و در صورت کم شدن اب باطری باید آن را جبران، با توجه به نسبت بیشتر آب کرد در مواقع دسترس نبودن آب باطری می توان از آب مقطر نیز استفاده کرد البته کم شدن آب باطری طبیعی نیست باید مورد بررسی قرار گیرد.
هیچگاه اتصالات سر باطری شل نباشد زیرا موجب جدا شدن و یا روشن نشدن موتور می شود. به یاد داشته باشید موتور جدای تامین برق توسط دینام نمیتواند بدون باطری باشد زیرا نوسانات باطری برق تولیدی موجب آسیب به تجهیزات حساس برق می شود که باید باطری مثل خازن در مدار باقی باشد. هیچگاه روی باطری چیزی نگذارید در صورت سولفاته کردن قطب باطریها آن را با آب گرم وجوش شیرین شسته و روی قطبها گریس بزنید تا دوباره رسوب نکند در صورت باطری به باطری کردن قطب مثبت را به مثبت و منفی را به منفی متصل شود.
باطریها MF که آن را باطری اتمی می نامند دربی برای کنترل آب نداشته و نیاز به مراقبت ندارند و نشانگر آن در صورت شارژ بودن رنگ سبز و در صورت دشارژ بودن رنگ سفید را نشان می دهد این دو باطری فرقی با هم نداشته و تنها وجود درب در آنها متفاوت است روشن نشدن موتور و کار نکردن دینام در هر دو باطری باعث دشارژ شدن یا اصطلاحا خوابیدن باطری می شود.
در مواقعی که نیاز هست باطری به باطری بشه باید توسط کابل مخصوص قطب مثبت به مثبت و منفی به منفی متصل بشه البته بهتر است تا حد امکان از این کار خوداری کنید یا کمتر انجام دهید






کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه خودرویی فاپکو می باشد. طراحی و توسعه توسط AKO